VARFÖR KÖPER DU EN X6?

29 januari - 15:03

X6an har något i sitt utseende som tilltalar mig och jag har länge velat testa den. Nu har jag haft det här röda vidundret under ett par vinterbitna dygn och fått klämma och känna på den. Motorn i just denna modell är den muskulösa M50d, dvs den största de har, och som jag tidigare kört i X5an, och den har inte förändrats något sedan dess. Oändligt med driv under pedaler levereras när än du behagar så på Y fronten inget nytt, den är riktigt bra. Frågan är hur X6an kommer reagera när BMW petar i M6 motorn och X6 lite M på riktigt? Spekulationerna har redan börjat och det lär bli.. mäktigt. Men om vi släpper motorn för ett tag och istället fokuserar på det jag inte riktigt kan linda huvudet runt, nämligen funktionaliteten.

Utseendet har den men det har även X5 och det är en finfin familje-SUV. X6an är mer en stadsjeep än off-road-lek men vad är det den egentligen adderar till bror X5? Varför köper jag en X6 istället för en X5? Jag har funderat och funderat men kan inte komma på något annat än att X6an ser annorlunda ut. I vissa vinklar bättre ut än X5 i vissa mindre bra. Om jag fick leka fritt skulle jag sänka karossen rejält och låta den vara en riktig stadsjeep. Slippa glappet i hjulhuset som gör att 20 tum ser ut som 15. Tights till hjulhusen och först då skulle funktionaliteten i en sänkt jeep med looken förstärka att den inte ska ut i skogen och surra utan passar precis lika bra på sture-p som en Cayenne Turbo. Frågan är om det är just detta lite oklara glapp som gjort att X6 inte tagit mer marknad än den har? För handen på hjärtat, bilen är grym på alla andra vis. Ljudet från B&O är bland det bästa jag upplevt och när snön skapar diken i Solna har jag aldrig tidigare haft så lätt att hitta parkering. 4-hjulsdriften funkar utmärkt och slasket som alltid blir efter några plus är inget problem. På sommaren kan jag tänka mig att det är än roligare att plocka ut den och låta motorvägen sträcka ut sig framåt. Du har all hjälp du behöver i parkeringssituationer och även om bagageluckan är väl djup och inte så hög så får du i allt du kan behöva. Baksätet har blivit större och en 193 cm Gustaf får plats utan att behövs knöla in benen eller huvudet för den delen. Lämnar Er med dessa funderingar och låter Er istället kika på ett gäng bilder jag snodde åt mig under vår tid ihop. Om sommaren är bra och jag får låna X6 M lovar jag också bjuda på lite skönsång i videoformat. Dieseln låter fint i cupen men inte lika vackert utanför. Disel i all ära men jag gillar bensinmotorer lite mer. Om jag köper en X6 framöver så gör jag det alltså enbart för att den är lite mer ovanligt och jag gillar den lite mer än X5 enbart därför. Att sticka ut är inte fel.BMW X6 2015BMW X6 2015 M50D-7 BMW X6 2015 M50D-1 BMW X6 2015 M50D-2 BMW X6 2015 M50D-3 BMW X6 2015 M50D-4 BMW X6 2015 M50D-9 BMW X6 2015 M50D-12 BMW X6 2015 M50D-13 BMW X6 2015 M50D-14 BMW X6 2015 M50D-15

BMW X6 Gustaf Ollas-5 BMW X6 Gustaf Ollas-6 BMW X6 Gustaf Ollas-7 BMW X6 Gustaf Ollas-8 BMW X6 M50d BMW X6 M50d-2 BMW X6 M50d-3 x6 interior /Gustaf

Taggar: , ,

2 Responses to “VARFÖR KÖPER DU EN X6?”

  1. Gustaf L skriver:

    Väldigt positivt omdöme för en bil som blivit utsedd till århundradets sämsta bil av Top Gear. Speciellt fyrhjulsdriften som du berömmer fick oerhörd kritik. :D

    • Gustaf Ollas skriver:

      Tja G!
      Haha tror du jag skrattade något när jag såg den videon på Top Gear? Tänkte lägga in den men struntade i det då det var första versionen och det var så många år sedan. Kan ju inte påstå att jag utsatt den för liknande grejer som de gjorde i videon så jag kan ju bara jämföra med de preferenser jag har och det väglag / tester jag utsatt den för och då får den rätt bra betyg. Sknar inget i mitt vardagsåkande så att säga :)

Lämna ett svar


nio + = femton