ETT VIDUNDER PÅ 4 HJUL

18 juni - 7:24

BMW X5M-2Tänk Er att ni sitter i en SUV. Den här hög, bekväm, går tyst, har all komfort du kan behöva. Den är vacker invändigt, det är nästan lite konst över det hela och från baksätet kan du se igenom förarsätet och kanske se antydan till ett diskret litet M. Det lilla M:et sitter tex på ratten och då kombination med en 1a. När föraren trycker två gånger på M1 knappen stelnar bilen till, nästan som när skurken i filmen stoppar i nyckeln till kärnvapnet och knappar in aktiveringskoden. Vad ska nu hända? BMW X5M-11

När du sitter bakom ratten och valt fullt M läge är du ungefär 1,5 dm pedaltryckning från så mycket kraft den här bilen kan hantera eller rättare sagt 575 kusar. Det är något urjordiskt mycket vrid och sång i den här maskinen. Sången är nästan bäst. När du har M1 läget på skiter den blanka fanken i onödiga funktioner och vyer i heads-up, då är det varvtal och hastighet, thats it! När sedan varvtalen visar rött och du skickar i nästa växel kommer ljudet som jag skulle säga är bättre än både M3 och M4. Det smattrar så in åt hel**te, och jag gillar det som bara den! Efter en dag i bilen är jag så förvånad och glad att jag inte riktigt vill stänga av motorn, men det som talar för att stänga av den är att jag sedan om ett par timmar kan starta upp den ”kall” igen och höra mullret. För det mullrar riktigt riktigt gott första stunden på kallstart.

Bobby på Feber varnade mig för fickparkering då han tidigare hade kört bilen och X5M har precis samma tendenser och karaktär som resten av M-familjen. Tar du en vanliga automat och kliver till Drive rullar bilen när du släpper på bromsen. M-bilarna står still när du släpper bromsen. M-bilarna står still när du börjar gasa lite. M-bilarna gör en round-kick i bakhuvudet på dig när du ger lite mer gas och ungefär samtidigt hoppar bilen en meter framåt.. Som tur var provade jag att ”fickparkera” på en grus-fotbollsplan innan jag begav mig in bland andra bilar. Här krävs det känsla och en vänsterfot på bromsen samtidigt för att få in maskinen mellan två andra bilar. Hahah, jag skrattar lite för mig själv när jag skriver det. Det gåratt säga så mycket om bilens utseende, (fick mig att leka lite i Photoshop, se längre ner) funktioner, bränsleförbrukning, fantastiska inredning eller perfekta färgval (på min bil) men allt kokar ner till körglädje. Jag älskar att köra den här bilen. Jag älskar att höra mullret och puffarna vid växlingarna. Jag älskar att trycka igång bilen från stillastående mellan husen i Solna och växlar upp samtidigt som folket vid busshållsplatsen hoppar till. Den här bilen är så fantastisk på så många vis och även fast bilderna blev bra vid hoppbackarna i Falun blev de långt ifrån rättvisa. Ungefär som med M3an. Breddningar och linjerna är vackra och så bra. Den här bilen gör mig glad och när jag just nu kör en hyrbil med ungefär 140 hästar här i USA kan jag inte annat än önska att jag hade det vidundret parkerat på uppfarten. BMW X5M kanske saknar lite bromseffekt, väger lite tungt i kurvorna och kostar skjortan men allt det där är sak samma för den här bilen är en sleepwalker kombinerat med lyx och looks, punkt!BMW X5M-5 BMW X5M-7 Jag tyckte den hade sådan aggressiv front och ville se lite hur den skulle kunna se ut om nummerplåts-listen plockades bort. Så jag slängde snabbt ihop en photohsop-bild på hur det skulle kunna tänkas se ut. Aggressiv, blev just skräckinjagande. Kan tänka mig att det inte är så kul att få upp den här besten i backspegeln.. Före och efter ser ni nedan. Ber om ursäkt för mina low-skills i photoshop i förväg.
BMW X5M-8 BMW X5M-8 mod ej reg logo BMW X5M-9 BMW X5M-10 BMW X5M-12 BMW X5M-13 BMW X5M-14 BMW X5M-15 BMW X5M-16 BMW X5M-17 BMW X5M-18 BMW X5M-19 BMW X5M-20 BMW X5M-21 BMW X5M-22 /Gustaf

Taggar: , , , , ,